v.18+2

Gravid vecka 18

Din lilla bebis har nu börjat utveckla flera basreflexer så som till exempel sugreflexen och göra grimaser. Kanske har du redan varit på ditt första ultraljud eller så räknar du dagarna tills det är dags att se bebisen för första gången.


Bebis

Bebisen är 12,5 till 14 cm mellan stjärt och huvud, den väger ca 150 g. 50 g mer än förra veckan. Bebisen kan rynka på pannan och göra grimaser. En del basreflexer börjar utvecklas nu som till exempel sugreflexen och bebisen vänder ryggen till om magen utsätts för ljus. Hjärnans första kritiska stadium är nu över.

 

Gravid vecka 18
v.16+5 

 

Du

Nu är det dags för ultraljud. Det görs omkring vecka 17 till 18. Vikten har ökats till mellan 4 och 6 kg, men det är bara början. Ät rätt så behöver du inte oroa dig för onödiga kilon. Du kanske börjar få ryggbesvär, blir täppt i näsan eller svårt att röra dig som du vill. Det börjar helt enkelt kännas att du är med barn.



(allt är kopierat från http://www.minbebis.se . minus min bild då) 

Och som ni säkert redan läst (på facebook, msn, blogg m.m) , så är det efterlängtade ul(traljud):et på måndag (den 21/9)
och jag har en känsla om att det inte är bara jag och honey som är nervösa, utom pyret i min mage med.. Har känt en heldel rörelse idag.

men som ni vet så kan veckor och bf ändra sig nu efter ul:et, men jag lovar berätta hur det ligger till efteråt..;P



KRAM PÅ ER


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0